Release November 27, 2015
EAN/UPC: 705304462522
Traumton CD: 4625
Lineup
Frederik Köster: flugelhorn Sebastian Sternal: piano
# 1, 2, 5, 7 & 8 composed by Sebastian Sternal
# 3, 4 & 9 composed by Frederik Köster
# 6 composed by Kenny Wheeler
# 10 composed by Joni Mitchell
Produced by Frederik Köster, Sebastian Sternal & Thilo Schaller
Recorded September 13-18, 2013 at Studio One / University of Lethbridge, Canada
Recording producer & engineer: Thilo Schaller
Mixed & mastered during 2014 by Thilo Schaller
Info / Info english
Frederik Köster / Sebastian Sternal – Canada
Beide gehören zu den profiliertesten Musikern und Komponisten der aktuellen deutschen Jazzszene, wurden vielfach (unter anderem mit Jazz-„Echos“) ausgezeichnet und spielen seit 10 Jahren in wechselnden Formationen zusammen. Doch so intim wie auf ihrem ersten Duo-Album Canada waren Frederik Köster und Sebastian Sternal gemeinsam noch nie zu hören. Ihre größtenteils eigenen und – mit zwei Ausnahmen – speziell für dieses Album geschriebenen Kompositionen, noch mehr aber ihr subtiles, oft lyrisches, zuweilen auch energiegeladenes Zusammenspiel sind unverkennbar vom Aufnahmeort inspiriert: Lethbridge, Provinz Alberta, Kanada.
Auslöser für die kammermusikalisch-feinsinnige Produktion war ein Bekannter Frederik Kösters. „Thilo Schaller ist Professor für Tontechnik an der University of Lethbridge, unweit von Calgary. Er hatte uns eingeladen, etwas mit ihm zu aufzunehmen“, erzählt der Trompeter. „Wir waren also 10 Tage dort und haben zwischendurch das umliegende Land erkundet.“ Schon vorher gehörten Köster (*14.10.’77) und Sternal (*2.10.’83) zu erklärten Kanada-Fans. Das Stück „Calgary“ schrieb Sternal bereits für das zweite Album seiner Symphonic Society, das im Frühjahr erschienen ist. Jüngere Titel wie „Into The Wild“ oder das vergleichsweise sprunghafte „Hunting“ lassen sich als Musik gewordene Vorfreude auf die Reise und spontane Umsetzung der Eindrücke vor Ort hören. „Natürlich hatten wir beim Komponieren schon das Land im Sinn“, sagt Sternal, „die Stimmung dort übte dann einen starken Einfluss darauf aus, in welche Richtung die Arrangements und Improvisationsteile der Stücke gingen.“ Über die Aufnahmen hinaus wurde der Ausflug für die beiden Freunde nämlich zu einer echten Abenteuerreise. „Im Waterton Lakes National Park im kanadischen Teil der Rocky Mountains haben wir Bären gesichtet und sind in Bergseen geschwommen“, ist Sebastian Sternal immer noch beeindruckt.
Man könnte angesichts der rauen Berglandschaften vielleicht kantigere Klänge erwarten. Stärker als die zerklüfteten Canadian Rockies scheinen indes Farbenspiele der Wälder und weite Blicke über Grasland, eine generelle Ruhe statt der üblichen urbanen Hektik in vielen Stücken mitzuschwingen. Melodien changieren von harmonischen Bögen zu grazilen Abstraktionen, Köster variiert den Sound seines Flügelhorns zwischen sahnig und lautmalerisch, Sternal lässt seine Fingerfertigkeit gezielt aufblitzen, ohne die Erdung vollends aufzugeben. Mal eher kontemplativ, mal mit Emphase, lässt die Musik stets die originären Handschriften der beiden Künstler aus Köln bzw. Mainz erkennen.
„Da wir nun schon in Kanada waren, wollten wir auf der Platte auch zwei unserer Lieblingskomponisten Referenz erweisen“, erklärt Frederik Köster die beiden Covertitel, nämlich Kenny Wheelers „For Jan“ und Joni Mitchells „A Case Of You“. Nicht nur Trompeter Köster wurde von Wheeler nachhaltig angeregt. Kurz vor dessen Tod hatte er ihn sogar noch in London besucht. Auch Pianist Sternal ist von Wheeler begeistert und bezeichnet den Großmeister der hintergründig-spannenden Melancholie als „riesigen Einfluss“. Auf Joni Mitchell können sich nahezu alle einigen, die persönliche, poetische Songs mit musikalischem Weitblick schätzen. Ihr Geburtsort Fort MacLeod liegt ganz in der Nähe von Lethbridge. „Logisch, dass wir dort hingefahren sind, in Erwartung eines Museums oder ähnlichem“, erzählt Sebastian Sternal. Stattdessen fanden sie „ein Örtchen ohne jede Anhaltspunkte. Es war wie in einem skurrilen Film. Wir mussten uns durchfragen, trafen in der dortigen Bücherei eine Bibliothekarin, die sich zwar an Jonis Eltern erinnern konnte, uns aber ans örtliche Theater verwies. Auch da konnte uns keiner helfen, man schickte uns zu einem alten Kunstglaser namens Gerry Eversole. Er kannte Joni tatsächlich, studierte seinerzeit mit ihr an der Kunstschule in Calgary und hatte witzige Geschichten parat. Unter anderem, dass sie sich anfangs viel mehr als Malerin denn als Musikerin gesehen habe.“
Natürlich hätten solche Erlebnisse die Aufnahme-Sessions sehr geprägt, stellen Köster und Sternal rückblickend fest. „Wir sind überzeugt, dass gerade deswegen ein so atmosphärisch dichtes Album rausgekommen ist“, meint Frederik Köster, und Sebastian Sternal ergänzt mit einem Lächeln: in gewisser Weise ist Canada ein ‚Konzept-Album‘ im klassischen Sinn. Eine homogene Platte, die man in einer bestimmten Stimmung zielsicher aus dem Regal ziehen kann.“ Die Ausdrucksstärke der beiden Musiker-Persönlichkeiten sorgt dafür, dass ihre verhalten schimmernden bis pointiert strahlenden Töne eine eigene Aura und unwiderstehliche Intensität entwickeln.
„A very special music flowing from two very special musicians.
I love Frederik‘s sound, I love the way he keeps control of his instrument
without loosing magic and poetry. Sebastian is the perfect partner,
the one everybody would like to play with. A pianist for
whom every note counts and his dialogue with
Frederik is pure beauty.“
Enrico Rava
***
Frederik Köster / Sebastian Sternal – Canada (english)
Both are among the most distinguished musicians and composers of the current German jazz scene, have been awarded multiple prizes (for example the ECHO Jazz) and have been playing together in various formations for 10 years. Never before though, could they be heard together in such an intimate setting as on their first duo-album Canada. Their mostly original compositions, which were – with two exceptions – written specifically for this album, and even more so their subtle, often lyrical, sometimes also energetic interplay are unmistakably influenced by the recording location: Lethbridge in Alberta, Canada.
The initiator of this chamber-musically sensitive production was an acquaintance of Frederik Köster’s. “Thilo Schaller is a professor for audio engineering at the University of Lethbridge, not far from Calgary. He had invited us, to record something with him,” the trumpeter tells. “So we were there for ten days and in the meantime explored the surrounding country.” Köster (*14.10.’77) and Sternal (*2.10.’83) had already been manifested Canada fans. Sternal had written the piece „Calgary“ for the second album of his Symphonic Society, which was released last spring. More recent titles, like “Into The Wild” or the comparatively erratic piece “Hunting”, can be heard as pleasant anticipation of the trip and spontaneous transformation of the impressions on-site turned to music. “Of course we already had the country in mind while composing,” Sternal says, “and then the atmosphere there strongly influenced the direction the arrangements and improvisational parts of the pieces went in.” In addition to the recordings, the trip was a real adventure for the two friends. “In the Waterton Lakes National Park in the Canadian part of the Rocky Mountains we saw bears and swam in mountain lakes,” Sebastian Sternal exclaims mightily impressed.
One would maybe expect a more edged sound, given the rough mountainous landscapes. However, much more strongly than the jagged Canadian Rockies, the play of colors of the woods and far views over grasslands seem to have inspired the pieces; instead of the usual urban bustle a general calmness resonates in many pieces. The melodies change from harmonic phrases to delicate abstractions; Köster varies the sound of his flugelhorn from creamy to onomatopoeic, while Sternal selectively flashes up his dexterity, without ever surrendering his grounding completely. At times rather contemplative, at others with emphasis, the music always exhibits the original signatures of the two artists from Cologne and Mainz.
“Since we were already in Canada now, we wanted to reference two of our favorite composers on this record,” Frederik Köster explains about the two cover titles, namely Kenny Wheeler’s “For Jan” and Joni Mitchell’s “A Case Of You”. Not only trumpeter Frederik Köster was lastingly inspired by Wheeler. He even visited him in London shortly before his death. But also the pianist Sternal is thrilled by Wheeler and calls this grandmaster of ulterior suspenseful melancholy “a huge influence”. Almost anybody who values personal poetic songs with a musical vision can agree on Joni Mitchell. Her birthplace Fort MacLeod is close to Lethbridge. “Of course we drove there, in anticipation of a museum or something of that sort,” Sebastian Sternal recounts. Instead they found “a town without the slightest indication or reference. It was like in a bizarre movie. We had to ask our way, met a librarian in the local library who could indeed remember Joni’s parents, but referred us to the town theatre. Also there nobody could help us and we were sent to an old craft glazier named Gerry Eversole. He had actually knew Joni, had studied with her at the art school in Calgary and had funny stories to tell. For example, that she had seen herself much more as a painter than as a musician in the beginning.”
Of course such experiences have a formative influence on the recording sessions, Köster and Sternal realize retrospectively. “We are convinced, that it turned out to be such an atmospherically intense album precisely for that reason,” Frederik Köster says, and Sebastian Sternal adds with a smile: “In a way Canada is a ‘concept album’ in the classic sense: a homogenous record, which can be unerringly pulled from the shelf to suit a certain mood.” The expressive power of these two musician-personalities ensures that the range from cautiously shimmering to trenchantly beaming sounds develops its own aura and irresistible intensity.
„A very special music flowing from two very special musicians.
I love Frederik‘s sound, I love the way he keeps control of his instrument
without loosing magic and poetry. Sebastian is the perfect partner,
the one everybody would like to play with. A pianist for
whom every note counts and his dialogue with
Frederik is pure beauty.“
Enrico Rava