Release March 25, 2022
EAN/UPC: 705304470626
Traumton CD: 4706
Lineup
Lukas Kranzelbinder: basses, guembri Astrid Wiesinger: alto saxophone Mario Rom: trumpet Johannes Schleiermacher: tenor saxophone Oliver Potratz: basses Nikolaus Dolp: drums, percussion Herbert Pirker: drums, percussion
Info / Info english
Shake Stew – Heat
I wear my heart on the outside ist das erste Schlagzeug-lose Stück in der Geschichte der Band und richtet den Fokus auf die akustischen Qualitäten der fünf Instrumente. Nach einem sich langsam aufbauenden, teils fast fugenartigen Thema stellt sich Astrid Wiesinger zum ersten Mal als neue Stimme von Shake Stew vor und schafft es, mit behutsamen Schritten eine enorme Intensität zu erzeugen, welche sich im folgenden Zwiegespräch mit Mario Rom noch weiter entwickeln kann. Das Stück wurde als „First Take“ aufgenommen und obwohl sich alle darauf einigten, dass noch weitere „Sicherheitsversionen“ aufgezeichnet werden sollten, kam nichts an die zwischenmenschliche Energie dieses ersten Aufeinandertreffens heran.
Heat ist das Titelstück des Albums und beginnt zunächst mit einem Intro der beiden Schlagzeuger Herbert Pirker und Nikolaus Dolp auf den neu im Instrumentarium aufgenommen Log Drums (Schlitztrommeln). Seit längerer Zeit schon wurde nach einem vergleichbaren Sound gesucht, welcher die Ästhetik von Woodblocks mit der klanglichen Breite eines gestimmten Holzes verbindet, um dem Schlagzeug-Apparat von Shake Stew eine weitere Facette zu verleihen. Diese Trommeln stammen aus Guinea und spielen eine wichtige Rolle in der westafrikanischen Musiktradition, tauchen aber gleichzeitig auch in der Jazzgeschichte immer wieder auf – wie beispielsweise auf Archie Shepps legendärem Album The Magic of JuJu. Sobald der volle Groove auf Heat erklingt, werden für kurze Zeit auch Erinnerungen an Joe Zawinul geweckt, welcher im selben Wiener Gemeindebezirk geboren wurde wie Lukas Kranzelbinder. Der Bandleader aber entführt die Ohren in eine andere Richtung und wechselt vom Bass zur Guembri, einer marokkanischen Basslaute, die vor allem in der Gnawa Musik verwendet wird. Dieses Instrument kennt man bereits seit dem allerersten Album von Shake Stew und spätestens seit dem Hit Grilling Crickets in a Straw Hut vom 2019 erschienenen Doppel-Album Gris Gris ist klar, dass sich der Musiker über die Jahre immer stärker auf dem Instrument spezialisiert hat und es aus seinem Instrumentarium kaum mehr wegzudenken ist. Auch hier fällt jedoch schnell auf, dass Heat keine Anbiederung an bestimmte musikalische Traditionen ist; vielmehr schafft es die Band, ihren ganz eigenen Eintopf aus all den Elementen zu brauen und daraus einen typischen Shake Stew Sound zu formen.
Lucidity lädt nach dem energischen Heat dazu ein, die Gedanken treiben zu lassen. Ein komplex dahinperlendes Oberton-Ostinato des Kontrabasses bildet die Basis für eine 12-minütige Reise durch halluzinogene Klangwelten. Die Soundteppiche von Oliver Potratz tauchen die Bläsergruppe dabei immer wieder in neue Sphären und lassen viel Raum zur individuellen Entfaltung.
Wake Up and Be Gone zeigt Shake Stew von ihrer wohl bekanntesten Seite: Treibende Beats, mysteriöse Bläserthemen zwischen äthiopischem Tezeta und südeuropäischer Melancholie und frisch dahingroovende Bässe.
Oh Captain, My Captain! bildet als Opus Magnum den Abschluss des Albums. Ein stimmungsvolles und vor allem spielfreudiges Stück, welches vom markant-weichen Klang der Flöte und der gedämpften Trompete geprägt ist und ein gutes Beispiel dafür abgibt, wie gut zwei Kontrabässe gleichzeitig als Melodie- und Begleitinstrument eingesetzt werden können. Nach einem entspannt anmutenden Thema wirbelt Astrid Wiesingers Alt-Saxofon zum ersten Mal richtig Staub auf, bevor im Outro die gesamte Band einen Joe-Cocker-Woodstock-Moment verspürt und nach und nach jegliche Zurückhaltung fallen lässt.
Shake Stew – Heat
Most recent Media-Quotes:
“Shake Stew…cement that feel that you’ve stumbled across a great lost archive of solo Holger Czukay tracks, combining Afro jazz riffs and pulsating, almost motoric grooves.” THE WIRE
„Able to blind you into a trance and make you dance to your knees, Gris Gris twists, blisters and burns like a fevered dream! […] Shake Stew have forged a fierce reputation for sprawling sets that nod to the ’60s spiritual jazz of Alice Coltrane and Pharoah Sanders undercut with Sons of Kemet’s interlocking rhythmic fluidity. “ MOJO (UK)
Austrian band Shake Stew have become something of a phenomenon. With their premiere at Jazzfestival Saalfelden 2016 and their following debut “The Golden Fang” they seemingly exploded into the scene out of nowhere. Since then, their high energy mixture of hypnotic Afrobeat and jazz grooves has made them enormously successful not only on home turf but across Europe. Led by rising star bassist Lukas Kranzelbinder they quickly became one of the hottest live acts on the circuit, while the impact of their second album “Rise and Rise Again” (featuring Shabaka Hutchings) enabled them to spread their unique sound further afield, including an extensive tour of Canada, Mexico, Morocco and stand out shows at prestigious festivals like Montreal, Rochester and North Sea Jazz Festival. The band have also attracted the attention of Germany’s leading newspaper Die Zeit who, in an unusual move, sent one of its writers to spend 5 days with them to cover the formations summer residence at Jazzclub Unterfahrt; the resulting feature was euphoric in its praise: „What I heard blew me away. Captivating rhythms, melting brass, hypnotic funk-beat-swing-afro-jazz-rock-rhythm-and-something. I was glued to my seat and could barely get up. […] Meanwhile, I know that other listeners had similar initiation experiences; something comes from this band that is new and special – and very attractive.”
Riding on all this success Shake Stew released their third studio album “Gris Gris” in November 2019. The album was soon awarded with the „Preis der deutschen Schallplattenkritik“ for the first quarter of 2020 and was ranked as #1 album of 2019 by Jazzthing Magazine in their annual „Best of“. Further reactions included a front-page cover story in Jazzthetik Magazine as well as praise from The Guardian, MOJO, Der Spiegel, Jazzwise, Sunday Times, Radio France, and many more. In 2020 the band released their first live album “(A)live!” and went on to continue their impressive ascent when they were awarded the German Jazz Award in the category “Band of the year – International” in 2021. 2022 marks the release of their fifth album HEAT as well as a change in personnel. The addition of Astrid Wiesinger on alto sax (replacing Clemens Salesny) has given the band an injection of new energy and we can hear the electricity buzzing on each track.
Shake Stew’s unusual configuration of 2 drummers, 2 bass players and 3 horns is one of the key things that has made this 7-piece band stand out. Astrid Wiesinger, Johannes Schleiermacher and Mario Rom make up the wind section with Nikolaus Dolp and Herbert Pirker on drums and Lukas Kranzelbinder and Oliver Potratz on bass. This instrumentation, which at first seems a little strange, seamlessly blends together, creating the trademark Shake Stew high-energy sound that their reputation has been built on. The addition of the Guembri (Moroccan bass lute) – something Kranzelbinder has been playing with for many years now – and flute, add yet more texture to what is already a complex balance of sounds.
Recorded in the Cicaleto Studio in Tuscany, Heat is comprised of seven original compositions and kicks off with Unmight. A perfect opener, it reveals layer by layer what makes this band so great: catchy, deceptively simple melodies which gradually build to a frenzy of increasingly dense rhythms, in this case a Moroccan chaabi groove-inspired finale. On I wear my heart on the outside – the band’s first drum-less track – new addition Wiesinger comes to the fore after a slow, almost fugue-like build up. The title track features the newly added log drums (slotted drums) played by Dolp and Pirker alongside bandleader Kranzelbinder’s Guembri adding an exciting new dimension to the band’s already strong arsenal of instruments. Stand out track Oh Captain, My Captain! is an atmospheric and playful piece characterised by the strikingly soft sound of the flute and muted trumpet and is a masterclass in how two double basses can be used simultaneously as melody and accompanying instrument. Other tracks include I am the bad Wolf, a rhythmically complex structured piece with overlapping wind lines; Lucidity, a 12 minute hallucinogenic sound scape and Wake Up and Be Gone which lies somewhere between Ethiopian tezeta and southern European melancholy.
Homepage: www.shakestew.com
Video-Links:
Shake Stew – So He Spoke (Radio Edit) https://youtu.be/gGRf8vNji48
Shake Stew – Grilling Crickets in a Straw Hut (Part 1) https://youtu.be/2iqWgcD0nwI
Jazzahead! 2018 – Shake Stew https://youtu.be/Wdf5aYeBM1U
Shake Stew – Shake the Dust (Studio) https://youtu.be/R-Y876AtnWM
Shake Stew – How We See Things (feat. Shabaka Hutchings) https://youtu.be/Ys9S4CTYkd4
Shake Stew – Dancing In The Cage Of A Soul [OFFICIAL MUSIC VIDEO] https://youtu.be/jtI4RE5DWjQ
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